august 2007
ma ti on to fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             

NTNU utradert - igjen?!

Publisert: 22.apr.2006 @ 13:41
Den 18.april, og nå i dag igjen, har TU en artikkel med overskrift  "NTNU utradert ". Det refereres til "den ferske undersøkelsen som ble offentliggjort i påsken". Artikkelen har slått an i media slik dårlige meldinger gjerne gjør. Innholdet refereres av NTB, i Adressa, på TV Trøndelag, ja til og med i Aftenposten "raser NTNU nedover".

Kommentarene til innslaget 18.april er mange i TU, og spesielt i Aftenposten. Jeg merker meg overskrifter som "På høy tid at de våkner i Trondheim", "Dette er i hovedsak et problem for dem som jobber ved NTNU"... Ja, men mon det ikke er andre som sover også, og som har problemer!  Verdensrangeringen fra Times Higher Education som det refereres til, ble offentliggjort i fjor høst og kommentert på nettet  ved Universitetet i Oslo 10. november. Deretter fulgte drypp i pressen både her og der med tilsvarende vokabular som nå. Det er ganske fantastisk at ting glemmes så fort! Særlig siden vi tilsynelatende er så opptatt av plasseringer og poenger.

I flg. daværende rektor ved UiO, Arild Underdal, befinner undersøkelsen seg ennå i en innkjøringsfase.  Så noen rangeringsliste fra NTH-tida finnes nok ikke! Stadig flere universiteter tas med i undersøkelsen, og konkurransen om å bli blant de 200 beste på verdensbasis øker. At  NTNU foreløpig ikke er så kjent som NTH var, er ikke til å stikke under stolen. Så vi ligger nok litt ugunstig an på indikatoren "peer review score" som teller 40%. Men det gjelder å holde motet oppe! Så vi ikke nettopp i Aftenposten at "Ungdommen velger NTNU" selv om det dreide seg om årets rekrutteringsfilm som jeg og de fleste av mine kollegaer fant nokså tvilsom.

Vi som leser Universitetsavisa har ellers sett at NTNU, som eneste(!) norske institusjon, har meldt seg på i et europeisk pilotprosjekt som skal se på slike rangeringer og lage nye, forhåpentligvis bedre lister med mer informasjon om universitetene som er med!
 

Trist om matematikk

Publisert: 03.mar.2006 @ 16:26

 
Mange av dere har antagelig lest oppgave 7 i Norsk Matematikkråds undersøkelse blant begynnerstudenter: "På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent av elevene er jenter?" Denne oppgaven har hatt størst tilbakegang av samtlige oppgaver på testen og har vært identisk fra undersøkelsen startet i 1984 og fram til i høst. Oppgaven er nå nede i en skårprosent på så vidt over 40.
 
Aviser fra Aftenposten til Gudbrandsdølen har hatt til dels store oppslag om den vanskelige "barnematten" de siste dagene. Norsk Matematikkråds rapport, uten vedlegg, finnes på rådets hjemmeside og kan lastes ned fra  www.mi.uib.no/nmr/rapport2005/NMRRapportH2005.pdf
Jeg noterer meg at Aftenpostens oppslag om saken har trigget 133 kommentarer i skrivende/bloggende stund!

Noe av det tristeste fra undersøkelsen, sett med mine øyne, er at begynnerstudentene på siv.ing. har så mye dårligere elementærkunnskaper i matematikk enn før. Her finner vi den største tilbakegangen. I gjennomsnitt svarte våre siv.ing. studenter ved høstens studiestart rett på 62.5% av  de 22 oppgavene, mens tilsvarende prosent for årene 2000 og 1984 er 77.3% og 84.4%. I år blir vi også for første gang slått av studentene ved NHH selv om forskjellen er så liten at den antagelig ikke er statistisk signifikant.
 
Da er det kjedelig at NTNU foreløpig ikke får sette karakterkrav på fire eller bedre i 3MX fra videregående skole. Se artikkelen  fra 01.03 .06  "Nei til skjerpa opptakskrav" på www.universitetsavisa.no.
Personlig skulle jeg ønske at vi fikk kravet fire eller bedre på både 3MX og 2FY som er de spesielle studiekravene for opptak til siv.ing. Er ikke det det mest logiske? Er disse fagene viktige på siv.ing., så er de viktige! Det er ikke nok bare å ha bestått da.
 
34570-3
"Vil fjerne kalkulatoren" er dagens oppslag i Aftenposten, http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1239270.ece. Det pekes på at de som skåret høyest på Norsk Matematikkråds test er de som bruker kalkulator bare av og til. Testen er UTEN kalkulator, så det er ikke rart at de som har gjort seg til slave av kalkulatoren skårer dårligere! Men de som bruker kalkulatoren "bare av og til" gjør det også bedre enn de som bruker den "aldri eller nesten aldri". De siste utgjør en liten gruppe og er kanskje eldre, mer rustne studenter?
 
De fleste er vel enige om at det er nyttig å kunne regne litt i hodet, ha en følelse for brøker og nuller og være i stand til å gjøre noen overslag. Onsdag hadde linjeforeninga til lærerutdanningsprogrammet vårt, Spanskrøret, møte i Kjelhuset med brus og pizza. Jeg kvitterte ut regningen, men så ikke tallet skikkelig i halvmørket. Men jeg syntes jeg leste 2100 kr, så hadde jeg fått kassalappen til noen andre montro? Vi var tross alt 46 nokså sultne personer som hadde hatt rikelig med pizza og en brus hver. Det viste seg at vi hadde fått 46 flasker brus til 0.01kr flaska. Da bør det ringe noen bjeller!
 
Vi har altså et lærerutdanningsprogram i realfag ved NTNU med IME-fakultetet som vertsfakultet. Dette programmet ser ut til å være vellykket og tiltrekke seg dyktige studenter. Så kanskje det er håp om en bedre skole snart? Se http://www.adressa.no/nyheter/article600173.ece

hits